Als zelfstandig psycholoog begeleid ik mensen die op wat voor manier dan ook tijdelijk vastlopen, of even richting kwijt zijn.

Ik zie het hierbij als een belangrijk doel om handvatten aan te reiken om zelfstandig om te leren gaan met de uitdagingen van het leven.

In de gesprekken maak ik, afhankelijk van de hulpvraag en de persoon, gebruik van verschillende technieken:

Vanuit de cognitieve gedragstherapie leer je onderzoeken hoe je gedachten invloed hebben op je gevoel en op je gedrag, en hoe je hier verandering in aan kunt brengen door je gedachten kritisch tegen het licht te houden.

Met behulp van mindfulnesstechnieken leer je je aandacht te richten op het huidige moment, met alles wat daarin plaatsvindt (gedachten, gevoelens, lichamelijke gewaarwordingen) op een niet-oordelende manier. Hierdoor leer je minder te reageren vanuit de automatische piloot en dus meer bewust te handelen.

Met focussen geef je aandacht aan wat je in je lichaam ervaart. Het stelt je in staat te ontdekken welke gevoelens zich in je lichaam hebben vastgezet, en het helpt je daarin iets te veranderen.

Vanuit de acceptance and commitment therapy onderzoeken we wat je belangrijk vindt in je leven (je waarden) en hoe je die waarden kompas kunt laten zijn in je leven, ook al is dat soms spannend. Ook is er vanuit de ACT aandacht voor het leren accepteren van pijn die onvermijdelijk bij het leven hoort. De kunst is om te leren die pijn toe te laten in plaats van energie te stoppen in het verzetten tegen pijn, omdat dat verzet juist zorgt voor lijden.